Menu
Chci se cítit lépe
Chci zhubnout Chci se zbavit stresu Chci být fit

5 mýtů o kávě, kterým stále věříme

Káva patří mezi potraviny, okolo kterých koluje snad největší množství mýtů. Někteří lidé na kávu nedají dopustit a berou ji jako významný zdroj energie v náročném dni i jako podpůrný prostředek při hubnutí. Jiní berou kávu jako drogu, výrazně škodící našemu zdraví. Jak je to ale s kávou doopravdy?

1: MÝTUS: Pití kávy odpoledne způsobuje nespavost

Kofein je přírodní stimulant. Ovlivňuje činnost nervového systému, zvyšuje naši energii a ostražitost a zbavuje ospalosti. Je proto logické, že pokud vypijeme kávu těsně před spaním, nebude usínání zrovna nejsnadnější.

Hrnek kávy, který vypijete po obědě ale nemá na spánek téměř řádný efekt. Hlavní účinky kofeinu totiž přichází a odeznívají během hodiny po jeho konzumaci a do 4-7 hodin něj v těle zůstává pouhých 25%.

2: MÝTUS: Káva dehydratuje organismus

Dehydratace organismus nastává v momentě, kdy tělo ztrácí více tekutin, než přijímá. Dlouho se věřilo (a dodnes tento mýtus můžete občas zaslechnout), že káva způsobuje dehydrataci a odvodňování. Káva má totiž lehce diuretický efekt - nutí nás častěji chodit na malou.

Nové studie ale ukazují, že do množství cca 500mg kofeinu (zhruba 5 šálků kávy) v těle nedochází k dehydrataci a množství vody, použité na zalití kávy dehydratační efekt vyrovnává.

3: MÝTUS: Káva napomáhá hubnutí

Pokud pijete kávu bez hromady cukru a smetany, není třeba ji vynechávat ze svého jídelníčku ani během hubnutí. O konkrétních vlivech kávy na hubnutí se ale stále vedou diskuze a jejich závěry nejsou zrovna jasné. Stimulační efekt kávy dokáže mírně urychlovat metabolismus - jestli je ale efekt tak silný, že by dokázal hubnutí výrazně ovlivnit, není moc pravděpodobné. 

Některé studie navíc naopak naznačují, že zvýšené množství přijatého kofeinu může zvyšovat chutě na sladké - což při hubnutí není zrovna dobrá zpráva.

Nicméně malá káva může být vhodná před plánovaným tréninkem pro zlepšení fyzické odolnosti a zvýšení energie. Kofein totiž zvyšuje hladinu adrenalinu v krvi a připravuje tělo do akce. Současně mírné zrychlení metabolismu může při cvičení může pomoct dostat tělo rychleji do momentu, kdy si začne spalovat tuky pro získání energie.

4: MÝTUS: Kofein je vysoce návykový

Kofein stimuluje centrální nervový systém, který si na něm s postupem času může skutečně vytvořit lehkou závislost. “Abstinenční” příznaky u závislosti na kávě ale odezní zhruba během 2 dní (v závislosti na množství kávy, které jste zvyklí konzumovat). Tento čas může být doprovázen bolestí hlavy, únavou, podrážděností a horší koncentrací.

5: MÝTUS: Káva zvyšuje riziko kardivaskulárních onemocnění

Kofein způsobuje krátkodobé, ale intenzivní zvýšení krevního tlaku i u lidí, kteří vysokým krevním tlakem netrpí. Na druhou stranu neexistuje prokázaná spojitost mezi konzumací kofeinu a zvýšeného rizika kardiovaskulárních onemocnění, vysokého cholesterolu nebo jiných vážných onemocnění. Ve skutečnosti přiměřená konzumace kávy může snížit riziko vzniku diabetu II. typu a civilizačních onemocnění jako je Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.